Katsauksia tutkimukseen
Faulkner, D., Teerikangas, S., & R. Joseph, R. (2012). Handbook of mergers & acquisitions. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199601462.001.0001
- Järkälemäinen 700 sivun tietopaketti jossa on kattavasti ja laaja-alaisesti esitelty fuusioihin liittyvää tutkimusta. Työntekijöiden kokemuksiin liittyvän tutkimuksen lisäksi kirjassa esitellään myös taloustieteellistä ja strategiseen johtamiseen liittyvää kirjallisuutta.
- Tämän sivuston teemoihin kirjasta sopii luettavaksi erityisesti luku: Giessner, S. R., Ullrich, J., & van Dick, R. (2012). A social identity analysis of mergers and acquisitions, (pp. 474–495).
Giessner, S. (2016). Organisational mergers: a behavioural perspective on identity management (No. EIA-2016-067-ORG). https://repub.eur.nl/pub/79983/
Giessner, S. R., Horton, K. E., & Humborstad, S. I. W. (2016). Identity management during organizational mergers: Empirical insights and practical advice. Social Issues and Policy Review, 10(1), 47–81. https://doi.org/10.1111/sipr.12018.
Oancea, C., & Kamau, C. (2020). Organizational Psychology of mergers and acquisitions. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315747156
Oreg, S., Vakola, M., & Armenakis, A. (2011). Change recipients’ reactions to organizational change: A 60-year review of quantitative studies. The Journal of applied behavioral science, 47(4), 461-524. https://doi.org/10.1177/0021886310396550
Stouten, J., Rousseau, D. M., & De Cremer, D. (2018). Successful organizational change: Integrating the management practice and scholarly literatures. Academy of Management Annals, 12(2), 752-788. https://doi.org/10.5465/annals.2016.0095
- Artikkelissa tutkijat esittelevät tunnettuja muutosjohtamisen malleja (Lewin, Kotter jne.). Samalla he tekevät katsauksen siihen miltä osin malleille on löydettävissä tutkimuksellista tukea ja miltä osin ei. Artikkeli ei keskitytä erityisesti fuusioihin mutta se on hyvin sovellettavissa niihin.