• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin

Fuusiot.fi

Onnistunut fuusio ja kuinka se toteutetaan

Header Right

  • Etusivu
  • Yleistä fuusioista
    • Onnistumisen perusta
    • Fuusion kulmakivet
    • Onnistumisen seuraukset
    • Visuaalinen identiteetti
  • Caset
    • Tampereen korkeakouluyhteisö
      • Kyselytutkimus 2019–2020
      • Työpajat 2019–2020
      • Ristiriitaiset kokemukset 2020-2021
    • Helsingin kaupungin SOTE
      • Kyselytutkimus 2012–2014
      • SOTE-kirjallisuus
    • Aalto-yliopisto
      • Kyselytutkimus 2009–2011
      • Kampusmuutto 2016–2020
      • Muuttuva logo 2009–2016
      • Aalto-kirjallisuus
  • Työvälineet
    • Seurantalomake
    • Vertailuarvot
    • Seurannan purku
  • Kirjallisuus
    • Yleistajuinen kirjallisuus
    • Tutkimuskirjallisuus
  • Muu materiaali
    • Blogit
  • Tekijät
    • Työryhmä
    • Ota yhteyttä
  • Etusivu
  • Yleistä fuusioista
    • Onnistumisen perusta
    • Fuusion kulmakivet
    • Onnistumisen seuraukset
    • Visuaalinen identiteetti
  • Caset
    • Tampereen korkeakouluyhteisö
      • Kyselytutkimus 2019–2020
      • Työpajat 2019–2020
      • Ristiriitaiset kokemukset 2020-2021
    • Helsingin kaupungin SOTE
      • Kyselytutkimus 2012–2014
      • SOTE-kirjallisuus
    • Aalto-yliopisto
      • Kyselytutkimus 2009–2011
      • Kampusmuutto 2016–2020
      • Muuttuva logo 2009–2016
      • Aalto-kirjallisuus
  • Työvälineet
    • Seurantalomake
    • Vertailuarvot
    • Seurannan purku
  • Kirjallisuus
    • Yleistajuinen kirjallisuus
    • Tutkimuskirjallisuus
  • Muu materiaali
    • Blogit
  • Tekijät
    • Työryhmä
    • Ota yhteyttä

Header Right

Kyselytutkimus 2012–2014

Marraskuun lopussa 2011 Helsingin kaupunginvaltuusto päätti sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen yhdistämisestä. Uusi organisaatio – sosiaali- ja terveysvirasto – aloitti toimintansa 1.1 2013. Henkilöstön kokemuksia muutosprossista selvitettiin Työsuojelurahaston ja Helsingin kaupungin rahoittamassa tutkimushankkeessa, joka toteutettiin kolmena eri ajankohta toteutettuna sähköisenä kyselynä vuosina 2012-2014. Tarkempi kuvaus hankkeesta ja kyselyn toteutuksesta löytyy täältä. Seuraavassa esittelemme joitakin hankkeen tuloksia. Tunnuslukujen taustalla olevat kysymyspatteristot löytyvät sivustolta kohdasta ”Seurantalomake”.

Esittelemme kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia alla pääosin keskiarvovertailuina yli eri mittausajankohtien (11/2012, 10/2013 ja 11/2014). Selkeyden vuoksi puhumme sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen työntekijöistä kuvissa ja tekstissä, vaikka fuusion astuttua voimaan (1/2013) näitä organisaatioita ei virallisesti enää ole.  Ne ovat kuitenkin vastaajien taustaorganisaatioita ja siinä mielessä tärkeitä. Tulosten tulkinnan kannalta on oleellista tiedostaa, että ensimmäinen kysely toteutettiin kuukausi ennen kuin fuusio astui voimaan.

Kuva 1: Samastuminen vanhaan ja uuteen organisaatiooni

Kuten kuvasta 1 käy ilmi, samastuminen aikaisempaan organisaatioon oli juuri ennen fuusiota (11/2012) melko korkea (yli vastausskaalan keskitason). Noin 10 kuukautta fuusion jälkeen (10/2013) uusi organisaatio ei vielä ollut saavuttanut sen tasoista merkitystä henkilöstölle kuin aikaisemmilla organisaatioilla oli heille aikanaan ollut. Tilanne ei ollut muuttunut oleellisesti vielä kaksi vuotta uuden organisaation muodostamisen jälkeen (11/2014), eikä virastoista lähtöisinolevien työntekijöiden välillä ollut juuri eroja.

Kuva 2: Muutosprosessin koettu oikeudenmukaisuus

Fuusioprosessin koettu oikeudenmukaisuus (Kuva 2) koettiin melko alhaiseksi erityisesti sosiaaliviraston työntekijöiden keskuudessa, ja he kokivat fuusioprosessin joka vaiheessa epäoikeudenmukaisemmaksi kuin terveyskeskuksen työntekijät. Tämä ero on hyvin samankaltainen kuin Tampereen vanhan yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston työntekijöiden väliset erot koetussa oikeudenmukaisuudessa (ks. Case: Tampere). Toisaalta sosiaaliviraston vastaajien osalta kokemus oikeidenmukaisuudesta vahvistui tutkimuksen aikana, kun terveyskeskuksen vastaajien osalta se pysyi ennallaan.

Kuva 3: Muutos uhkana itselle

 

Kuva 4: Muutoksen näkeminen mahdollisuutena

Työntekijöiden kokemus fuusion aiheuttamasta uhasta omalle tulevaisuudelleen pysyi vastausskaalan keskikohdan alapuolella kaikissa kolmessa mittauskohdassa (Kuvat 3 ja 4). Ennen fuusiota ja noin 10 kuukautta sen jälkeen sosiaaliviraston työntekijöiden uhan kokemus oli hieman korkeampi kuin terveyskeskuksen vastaava luku. Kolmannen kyselyn kohdalla virastojen väliset erot olivat kadonneet. Uhan kokemusten osalta toistuu siis sama trendi kuin havaittiin yllä samastumisen ja oikeudenmukaisuuden suhteen – terveyskeskuksen työntekijöiden kokemukset ovat kahdessa ensimmäisessä mittauksessa myönteisempiä kuin sosiaaliviraston työntekijöiden. Uhkaa ei kuitenkaan koettu erityisen paljon ja mahdollisuuksia nähtiin uhkia enemmän.

Kuva 5: Näkemykset ylimmän johdon luotettavuudesta

Muutokset ylimmän johdon koetussa luotettavuudessa näkyvät kuvassa 5 Kyselylomakkeessa ylin johto määriteltiin viraston johtajaksi ja osastopäälliköiksi. Voidaan havaita, että terveyskeskuksen työntekijät pitivät ylintä johtoa selvästi luotettavampana kuin sosiaaliviraston työntekijät erityisesti ensimmäisessä kyselyssä (11/2012).  Lisäksi havaittu luotettavuus laskee molemmissa taustaorganisaatioissa, erityisesti terveyskeskuksessa.

Kuva 6: Kokemukset työn imusta

Työn imu viittaa työntekijän innostumiseen ja omistautumiseen työlleen ja kyselyssä näitä aspekteja mitataan sillä, kuinka usein vastaajalla on ollut tällaisia tuntemuksia työssään. Tässä kyselyssä vastaukset (Kuva 6) ovat yleisten viitearvojen mukaan keskimääräistä korkeampia kaikissa vaiheissa, kuten Aalto-yliopiston fuusiossakin. Taustaorganisaatio ei erottele vastaajia lähtötason osalta, mutta terveyskeskuksen osalta oli havaittavissa pientä laskua. Koska työn imu on keskinen hyvinvointi- ja motivaatiotekijä, voidaan korkeita arvoja pitää voimavaroina.

Kuva 7: Näkemykset eri osapuolen vaikutusvallasta prosessissa

Tarkasteltaessa koettuja eroja vaikutusvallassa fuusioprosessiin (Kuva 7) sosiaaliviraston vastaajat kokivat tilanteen terveyskeskuksen dominoimaksi, mutta terveyskeskuksessa fuusio nähtiin sangen tasa-arvoisena suhteessa sosiaalivirastoon. Huomionarvoista on myös se, että muilla tahoilla oli molempien virastojen vastaajien mielestä sangen paljon vaikutusvaltaa fuusioprosessiin erityisesti verrattuna fuusion kohteena olleisiin virastoihin. Tältä osin kokemukset erosivat selkeästi Aallosta ja Tampereesta.

Ensisijainen sivupalkki

  • Caset
    • Tampereen korkeakouluyhteisö
      • Kyselytutkimus 2019–2020
      • Työpajat 2019–2020
      • Ristiriitaiset kokemukset 2020-2021
    • Helsingin kaupungin SOTE
      • Kyselytutkimus 2012–2014
      • SOTE-kirjallisuus
    • Aalto-yliopisto
      • Kyselytutkimus 2009–2011
      • Kampusmuutto 2016–2020
      • Muuttuva logo 2009–2016
      • Aalto-kirjallisuus

Site Footer

Copyright © 2023